تاکید حجتالاسلام والمسلمین محسن قرائتی برای برپایی باشکوه نماز ظهر عاشورا
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۳۸۰۶۷
به گزارش پارس نیوز،
حجتالاسلام والمسلمین محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز به مناسبت ماه محرم و فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی نامهای خطاب به ذاکران و مداحان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) با تأکید بر اقامه نماز ظهر عاشورا در محوطه عمومی نوشته است که در ادامه میآید:
*نامهای خطاب به ذاکران امام حسین (ع) در سراسر کشور
ذاکر الحسین (ع)
سلام علیکم
اگر قرآن در آغاز بزرگترین سوره خود (بقره) میفرماید: «اَلَّذینَ یُؤمِنونَ بِالغَیبِ وَ یُقیمونَ الصَّلوةَ وَ مِمّا رَزَقنهُم یُنفِقون» و همچنین در کوچکترین سوره خود (کوثر) نماز سخن به میان میآورد، امام حسین (ع) در کربلا آن را اقامه مینمود «أَشْهَدُ أَنَّکَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلَاةَ».
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اگر قرآن میفرماید: «وَ ارْکَعُوا مَعَ الرَّاکِعِینَ» امام حسین (ع) نماز ظهر عاشورا را با جماعت آن هم در برابر صفوف دشمن برگزار میکند.
اگر قرآن نحوه اقامه نماز در میدان جنگ را به پیامبر (ص) آموزش میدهد «وَإِذَا کُنْتَ فِیهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلَاةَ فَلْتَقُمْ طَائِفَةٌ مِنْهُمْ مَعَکَ وَلْیَأْخُذُوا أَسْلِحَتَهُمْ» امام حسین (ع) در میدان جنگ نماز را اقامه میفرماید.
اگر قرآن نماز را به عنوان یک منبع انرژی زای غیبی معرفی و مؤمنان را امر به استعانت از آن معرفی میفرماید: «اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ» امام حسین (ع) نیز در بحبوحه جنگ و مشکلات آن از نماز استعانت میجوید.
اگر قرآن اقامه نماز را در اول وقت سفارش میفرماید: «أَقِمِ الصَّلَاةَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ» امام حسین (ع) نماز ظهر عاشورا را در اول وقت اقامه فرمودند.
اگر حضرت مسیح (ع) تا زمانی که نفس دارند مأمور به اقامه نماز شدهاند «وَ أَوْصانِی بِالصَّلاةِ وَ الزَّکاةِ ما دُمْتُ حَیًّا» امام حسین (ع) نیز تا آخرین لحظه همراه نماز است.
اگر قرآن از کسانی که تجارت، آنها را از نماز غافل نمیسازد ستایش میکند «رِجَالٌ لَا تُلْهِیهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ» درباره امام حسین (ع) چه باید گفت که حتی حفظ جان هم او را از نماز غافل نساخت.
امام حسین (ع) نه تنها خود نماز خواند. بلکه نمازهای نمازگزاران را نماز کرد. در حدیث میخوانیم سه چیز موجب قبولی نماز است. حضور قلب، نماز نافله و تربیت سیدالشهدا (ع).
نماز باید در جامعه و علنی اقامه شود «أَقِیمُوا الصَّلاةَ» امام حسین (ع) با آنکه میتوانست در خیمه نماز بخواند و با اینکه نمازش شکسته بود در مقابل جمعیت نماز به پا داشت.
هنگام اقامه نماز در ظهر عاشورا حدود ۳۰ تیر به سوی حضرت رها شد؛ یعنی در برابر هر کلمه از حمد و رکوع و سجده تقریباً یک تیر به سوی امام پرتاب شد.
به راستی نماز چیست که عصر تاسوعا هنگامی که به سیدالشهدا (ع) اعلام حمله میشود. حضرت طی چند نوبت گفتوگو جنگ را یک روز به تأخیر میاندازد و میفرماید: «إِنّی اُحِبُّ الصَّلاةَ»؛ من نماز را دوست دارم، بسیاری از ما نماز میخوانیم. ولی چقدر نماز را دوست داریم؟
امام حسین (ع) حاضر میشود تا بدن مبارکشان سوراخ سوراخ شود. ولی ارزش نماز شکسته نشود. سر مقدس سیدالشهدا (ع) بر روی نی قرآن میخواند. یعنی سر از بدن جدا میشود. ولی سر و دل از قرآن جدا نمیشود.
برادر عزیز! عزاداری، نشان دادن الگو به همه اقشار است. در مراسم عزاداری فضیلتها را نقل کنید. به مردم بگویید ظهر عاشورا هر کجا هستید، به یاد امام حسین (ع) و آخرین نماز کربلای او با حضرت مهدی(عج) که این روزها عزادار جدشان امام حسین (ع) هستند. نماز ظهر عاشورا را با شکوه و با اخلاص بپا دارند و خود شما نیز به آن عمل کنید.
انتهای پیام/
منبع: پارس نیوز
کلیدواژه: محرم مداحان عاشورا امام حسین قرآن کربلا جنگ انرژی مشکلات جامعه عزاداری امام حسین عاشورا قلب محرم محسن قرائتی پارس پارس نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۳۸۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حقیقت بندگی خدا در بیان امام صادق (ع)
حجتالاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی در محفل معارفی شب شهادت امام جعفر صادق علیهالسلام در حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن اشاره به ویژگیهای اهلبیت عصمت و طهارت علیهمالسلام و مقام امامت در آیات و روایات با بیان این که مقام امامت از تمام مقامهای نبوت و رسالت بالاتر است، گفت: حضرت ابراهیم پس از عبور از آزمونهای سخت الهی به مقام امامت نائل آمدند.
حجتالاسلام والمسلمین آقاتهرانی در ادامه با بیان این که امام در عبودیت و بندگی، شجاعت و تدبیر والاترین انسان است، به مقام عبودیت از دیدگاه امام صادق علیهالسلام اشاره کرد و افزود: امام علیهالسلام در مقام تربیت به همه چیز واقف است، به هر چیزی در جای خود توجه داشته و عدالت والای ایشان مانع واکنش نابجاست.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به جایگاه عمل در آموزههای دینی اشاره و عمل صالح را مکمل ایمان توصیف کرد و گفت: توسل به درگاه الهی با تمسک به اهلبیت علیهمالسلام و آبروی ایشان، گرهگشای مشکلات و حرکت انسان در تقرب به ذات اقدس الهی است.
حجتالاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی به دیدار عنوان بصری و امام صادق علیهالسلام اشاره و بندگی خدا را از برجستهترین کلیدواژههای تجلی اخلاق اسلامی دانست با تأکید بر این که انس و جن برای چیزی جز بندگی خدا خلق نشدهاند، اذعان داشت: امام صادق علیهالسلام در پاسخ به سؤالی دررابطهبا حقیقت بندگی میفرمایند؛ «أن لا یَرَی العَبدُ لِنَفسِهِ فیما خَوَّلَهُ اللّه ُ إلَیهِ مُلکا؛ لِأنَّ العَبیدَ لا یَکونُ لَهُم مُلکٌ، یَرَونَ المالَ مالَ اللّه ِ یَضَعونَهُ حَیثُ أمَرَهُمُ اللّه ُ تَعالی بهِ، و لا یُدَبِّرَ العَبدُ لِنفسِهِ تَدبیرا، و جُملَةُ اشتِغالِهِ فیما أمَرَهُ اللّه ُ تَعالی بهِ وَ نَهاهُ عَنهُ ··· فهذا أوّلُ دَرَجَةِ المُتَّقینَ»
سخنران محفل معارفی حرم مطهر تصریح کرد: در نگاه امام صادق علیهالسلام حقیقت بندگی سه چیز است: این که بنده در آنچه خداوند به او عطا فرموده است برای خود مالکیتی در نظر نگیرد؛ زیرا بندگان [واقعی خدا]مالک چیزی نیستند، مال را متعلّق به خدا میدانند و آن را هر جا که خداوند عزوجلّ فرمان داده است، به مصرف میرسانند.
حجتالاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی با بیان این که حتی زیبایی انسان نیز متعلق خودش نیست و تنها امانتی الهی است که باید در جای درست هزینه شود، عنوان کرد: در مبانی اسلام انسان حتی مالک نفسش نیست و نمیتواند خودکشی کند.
حجتالاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی ضمن ارائه مثالهایی دررابطهبا عدم ملکیت انسان، متصدی بانک را بارزترین مثال برای تبیین عدم ملکیت بر سرمایهای که به دستش میرسد، دانست و گفت: بنده واقعی در عین برنامهریزی برای خود تدبیر و چارهاندیشی نمیکند و در عین تلاش نتیجه هرچه باشد را میپذیرد.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت بیان کرد: تمام اشتغال بنده واقعی خدا به چیزهایی است که خداوند عزوجلّ او را به انجام آنها فرمان داده یا از آنها بازداشته است و این نخستین درجه پرهیزگاران است.
حجتالاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی بیان کرد: انسانی که هیچگاه نسبت به چیزهایی که دارد، خود را مالک نمیداند، فخرفروشی نمیکند و بهراحتی وارد میدان انفاق میگردد؛ کسی که در عین انجاموظیفه و تلاش تدبیر امور را به خدا واگذارد، تحمل مصیبتهای دنیا برایش آسان خواهد بود.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این که اگر اشتغال انسان به امر و نهیهای الهی باشد، هیچگاه خود را گرفتار دلمشغولیها و درگیریهای دنیا نمیسازد، یادآور شد: وقتی خداوند بندهاش را به این سه ویژگی بندگی بیاراید؛ دنیا، شیطان و اهل دنیا برایش خار میگردد و هیچگاه به دنبال انباشت سرمایههای دنیا و فخرفروشی حرکت نمیکند و عمرش را به بطالت نمیگذراند.
باشگاه خبرنگاران جوان قم قم