محسن قرائتی: سوءظن در اسلام حرام است
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۸۷۱۳۳
حجتالاسلام والمسلمین محسن قرائتی شامگاه یکشنبه در جلسه احزاب سیاسی استان کرمان که با حضور نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان برگزار شد با بیان اینکه با غیرمسلمان و کفار نمیشود شریک شد اظهار داشت: مشترکات بین شیعه و سنی زیاد است و باید در این مشترکات با هم و در کنار هم باشیم.
وی با بیان اینکه امروز خط سیاسی و جناحهای سیاسی در کشور هستند یادآور شد: در زمان پیامبر (ص) قبیلهای بود و زمانی که پیامبر (ص) وارد مدینه شد همه قبیلهها میخواستند پیامبر (ص) مهمان آنها شوند، اما ایشان قبول نکرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه خط بازی سیاسی را کنار بگذارید و خود را به این گروهها رنگ ندهید گفت: وقتی آدم پیرو خط و گروه خاصی شد نسبت به آن تعصب پیدا کرده و یک عده مرید هم پیدا میشوند که نسبت به او تعصب دارند.
وی با اشاره به اینکه در انتقاد کردن بیرحمانه انتقاد نکنید و حدیث داریم که حق را بگویید اگر چه به ضرر شما باشد افزود: هر چه که نفس در آن باشد باطل است و باید در اعمل و رفتار خود مراقبت کنیم که هوای نفس نباشد.
قرائتی با بیان اینکه خط بازیها انسان را مغرض میکند و در قرآن کریم اسلام به ما دستور داده که هر خبری را گوش ندهید عنوان کرد: متاسفانه امروز هر خبری که به نفعمان بود آن را پیامک میکنیم و هر چه به ضرر گروه دیگری بود آن را در بوق میکنیم.
وی با اشاره به اینکه حرف مردم زیاد است و نباید روی عملکرد ما اثر بگذارد بیان کرد: نسبت به هر کاری تحقیق کنید و چشمبسته کاری انجام ندهید در حالی که وقتی به بعضیها میگوییم این سخن را از کجا آوردی میگوید در سایتها نوشتهاند، اما مگر هر چه در سایتها و فضای مجازی وجود دارد صحیح است.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه خیلی از تحلیلهای سیاسی تخیلات ذهنی است گفت: گاهی میخواهیم فردی را راضی کنیم، اما قرآن میفرماید تا دربست تسلیم نشوی آنها راضی نخواهند شد.
وی با اشاره به اینکه در قرآن حدود ۵۰۰ آیه سیاسی وجود دارد افزود: متاسفانه گاهی اوقات اسلام را بد فهمیدیم برای مثال سوءظن در اسلام حرام است و نباید نسبت به بقیه سوءظن داشته باشیم.
قرائتی با بیان اینکه در بسیاری مواقع حق و ناحق میکنیم بدون آنکه سودی داشته باشد و گاهی در عالم سیاست، دینفروشی میکنیم تصریح کرد: دیر یا زود پردهها کنار میرود و معلوم میشود دستمان خالی است.
وی با اشاره به اینکه بعضی چیزها یک جرقه است، اما سیاسیون آن را به یک جریان تبدیل میکنند و این اشتباه است گفت: اسلام را باید درست فهمید و راجع به چیزهایی که نمیدانیم نباید قضاوت کنیم پس سعی کنید تا در کار خود بازرسی کنید چرا که این کار یک ضرورت است.
قرائتی با بیان اینکه خیلی از درسهایی که در مدرسه و دانشگاه به ما میآموزند فایدهای ندارد و باید بازنگری شود افزود: تلاش کنید که کاربرد شما فقط در مادیات نباشد و علامت موفقیت مومن آن است که برای دین کار کند.
وی با اشاره به اینکه مسئولان ما باید بگویند از زمانی که من مسئول شدم وضع دین و نماز بهتر شده است و گرنه مادیات هیچ ارزشی ندارد گفت: اگر به خدا چسبیدید خدا برکت داده و جبران میکند، اگر بنده خدا باشید خدا به شما عزت میدهد و بدانید به این و آن چسبیدن عزت نمیآورد.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه تمام دعاهایی که میکنیم مستحب است، اما دعای "اهدنا صراط المستقیم" واجب است گفت: باید از خدا بخواهیم ما را به راه راست هدایت کند و این دعا در نماز آمده است.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از نسل نو علاقهای که باید به ما داشته باشند را ندارد گفت: در قرآن آمده کسانی که اهل ایمان هستند خدا محبت ما را در دل مردم قرار میدهد اگر دیدیم مردم ما را دوست ندارند عمل ما عمل صالح نیست.
منبع: پارسینه
کلیدواژه: محسن قرائتی حرام اسلام
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۸۷۱۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جنبشهای سدههای دوم و سوم هجری بیشتر تقابل ایرانی – ایرانی بود نه ایرانی - عربی
ماهرخ ابراهیمپور: نشست نقد و بررسی کتاب «پیامبران بومیگرای ایران در سدههای آغازین اسلام (شورشهای دهقانی و زردشتیگری محلی)» اثر پاتریشیا کرون با ترجمه کاظم فیروزمند چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت با حضور علی بهرامیان، محقق و پژوهشگر تاریخ اسلام در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. این کتاب سال ۲۰۱۴ در آمریکا منتشر شد که در زمان چاپ آن مولف فوت شده بود و سال ۱۴۰۳ که در نشر «نامک» به چاپ رسید، کاظم فیروزمند، مترجم آن در قید حیات نبود. در این نشست طبق اعلام قبلی قرار بود، روزبه زرینکوب، استاد گروه تاریخ باستان دانشگاه تهران، حضور داشته باشد که نتوانست حضور پیدا کند.
پاتریشیا کرون در سال ۱۹۴۵ در دانمارک به دنیا آمد و در دوران نوجوانی به مطالعه و شناخت سرزمینهای دور علاقهمند شد. کرون پیش از ورود به دانشگاه به سه زبان آلمانی، انگلیسی و فرانسوی تسلط پیدا کرد. رشتهی تاریخ خاورمیانه را برای تحصیل در دانشگاه برگزید، در سال ۱۹۷۴ مدرک دکترا گرفت، و پس از دریافت بورس تحقیقاتی، نخستین پژوهشهای خود دربارهی تاریخ خاورمیانه و اسلام را آغاز کرد. تاکنون نزدیک به ۱۰ عنوان کتاب از کرون منتشر شده است. کتاب «هاجرگرایی» که از دل تز دکترای وی بیرون آمده است سوءتفاهمبرانگیزترین کتاب او به شمار میآید. «تاریخ اندیشه سیاسی در اسلام» از دیگر آثار این صاحبنظر فقید، در سال ۲۰۱۲ منتشر شد. «خلیفه خدا»، «غلامان اسب سوار»، «تجارت مکی و ظهور اسلام»، «جوامع ماقبل صنعتی» و «تاریخ اندیشه سیاسی در اسلام» نیز از دیگر کتابهای این ایرانشناس است. کرون همچنین ۷۰ مقاله شامل ۱۰ مقالهی در زمینه ایرانشناسی منتشر کرده است.
علی بهرامیان، پژوهشگر تاریخ و رئیس بخش اسناد مرکز دایرهالمعارف بزرگ اسلامی در بررسی کتاب «پیامبران بومیگرای ایران در سدههای آغازین اسلام (شورشهای دهقانی و زردشتیگری محلی)» گفت: دورهای که پاتریشیا کرون به آن پرداخته، زمان انتقال حکومت از امویه به عباسی است که در آن ایرانیها نقش عمدهای داشتند. تحرکات ابتدا از کوفه آغاز شد و پس از آن با هوشمندی خاصی به خراسان (شرق ایران) انتقال پیدا کرد و به جایی رسید که در سال ۱۳۲ هجری سپاهی که ابومسلم خراسانی به سمت کوفه فرستاد، توانست این شهر را فتح و خلاقت اموی را ساقط کند.
او افزود: در این دوره اتفاقی که رخ داد و کم و بیش تا دروهی بعد از مامون هم ادامه پیدا کرد؛ شکلگیری سلسله جنبشها و قیامهایی بهویژه در شرق ایران بود. ابتدا قیام بهآفرید زرتشتی بود. او در دین زرتشتی اصلاحاتی را انجام داد. طبق روایتها موبدان زرتشتی نزد ابومسلم رفتند و گفتند این فرد دین ما و شما را فاسد کرده است و ابومسلم هم لشکری فرستاد و او را در نزدیکی به گمانم تربتجام سرکوب کرد. بعدی قیام ابنمقنع و استادسیس است و یوسف البرم و در نهایت بابک که نزدیک به بیست سال در آذربایجان مقاومت کرد اما در انتها از سوی عباسیان شکست خورد و عاقبت افشین توانست بابک را دستگیر و قلعهی او را تسخیر کند.
این محقق تاریخ اسلام عنوان کرد: لذا این دوره در تاریخ اسلام دورهی بهخصوصی است و افرادی هم که در آن ایفای نقش کردهاند، ویژهاند. این موضوع بارها از سوی مورخان و پژوهشگران به صورت اجمالی و تفضیلی تحقیق و بررسی شده است از جمله غلامحسین صدیقی در کتاب «جنبشهای دینی ایرانی: در قرنهای دوم و سوم هجری»، عبدالحسین زرینکوب در «دو قرن سکوت» و «ایران بعد از اسلام» و خود پاتریشیا کرون در مقالهی «ابنمقنع و سپیدجامگان» - که به صورت انفرادی به یکی از این جنبشها پرداخت و در ایران محقق محترم مسعود جعفری جزی آن را به صورت یک کتاب در انتشارات ماهی به چاپ رساند.
علی بهرامیان چرا با طرح این پرسش که «چرا این جنبشهای سیاسی مهم است؟» ادامه داد: پژوهشگران خارجی و ایرانی بارها به این پرداختهاند که چه موضوعی به لحاظ سیاسی باعث میشد این اشخاص دست به قیام بزنند و کسانی را دور خودشان گرد بیاورند و فعالیتهایی هم داشته باشند و پس از آن سلسله عقایدی که به آنها نسبت داده میشود به چه ترتیب است؟ به لحاظ صحت و سقم در چه وضعیتی است؟ همهی آنچه به آنها نسبت داده شده از اباحهگری (اشتراک در اموال و زنان و...)، ادعای نبوت و حلول همه در هالهای از ابهام قرار دارد و اغلب مورخان به صورت کلی به آنها مینگریستند و این موضوع بررسی نشده که آیا این عقاید در ایران سابقه داشته و میتوان برای آنها نمونههایی پیدا کرد؟ به لحاظ سیاسی چه انگیزه و رویکردی داشتند؟ آیا میخواستند خلیفه را ساقط کنند یا مانند بابک و مازیار آنطور که ادعا شده ایران را به دوره ساسانی برگردانند؟
او ادامه داد: در واقع در پی یافتن پاسخ پرسشهای بالا مورخان ایرانی به کلیگویی بسنده کرده و مدعیاند آنچه به این قیامها نسبت داده میشود، تهمت است؛ اما کسی توضیح نمیدهد چرا چنین تهمتهایی به این نوع جنبشها وارد شده است؟! لازم بود یک محقق این موضوع را بشکافد و از منظر انواع و اقسام منابع تحلیل کند. پاتریشیا کرون، مولف ««پیامبران بومیگرای ایران در سدههای آغازین اسلام (شورشهای دهقانی و زردشتیگری محلی)» فارغ از اینکه با دیدگاههایش در این کتاب موافق باشیم یا نه، تقریبا چنین رویکردی را اتخاذ کرده و در چهار فصل به بررسی موضوع از منظر منابع گوناگون پرداخته و کار دشواری را پیش برده است...
مدیر بخش اسناد مرکز اسناد دایرهالمعارف بزرگ در پایان اظهار داشت: دربارهی جنبشهای ایرانی قرن دوم و سوم رازهای زیادی وجود دارد که به احتمال زیاد ریشه در ایران عهد ساسانی دارد. به عبارتی در آن جامعهی پرجنبوجوش دورهی خسروپرویز بعد از اتمام جنگهای سیساله، بحرانهای اقتصادی و آمدن اعراب (به نظر) سرپوشی روی آنها گذاشته شده که یکدفعه در عهد عباسی مانند زنجیری پاره شد. تقابل در این جنبشها، بیشتر از اینکه جنبهی ایرانی – عربی داشته باشد، جنبهی ایرانی – ایرانی دارد. این نکتهی بسیار مهمی است؛ چون طبقهای از باقیماندهی دیوانسالاران و موبدان ساسانی بیشترین مشکل را با این جنبشها داشتند. این مسائلی که ذکر شد بررسی جنبشها از لحاظ سیاسی است، اما از لحاظ التقاطی، پاتریشیا کرون در فصل دوم و سوم کتاب به بررسی آن اهتمام ورزیده است.
۲۵۹
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902325